Týdenní nákup vegetariánské rodiny

Dlouho jsem přemýšlela o tom, že napíši článek na téma obsahu našeho nákupního košíku, protože to hodně z vás zajímá. Chci ukázat, co za týden nakoupíme (a spotřebujeme), kolik nás to stojí a co se z toho dá uvařit. Tak pojďme na to. 

Zaprvé bych chtěla říct, že je rozdíl mezi tím, co nakupuji v zimě a v létě. Článek píši v únoru během té nejkrutější zimy a řekla bych že také v tomto období je můj nákupní košík nejplnější a nejdražší. Naopak v létě toho nakupuji někdy až o polovinu méně – během léta toho tolik nesním a využívám z velké části domácí zeleninu a ovoce.
V poslední době se mi konečně podařilo nakupovat tak, že do obchodu jezdím jen jednou týdně a během této doby postupně konzumujeme to, co je doma. Výjimečně zaběhnu do místního obchodu pro pečivo, nebo nějaké jiné drobnosti (což je ale nákup v řádu desítek korun).

PRO KOHO A ZA KOLIK?

Nakupuji pro tři lidi – sebe, manžela vegetariána a 18 měsíční dceru. Vařím každý den obědy a večeře (já jsem na mateřské a manžel pracuje z domova) a také připravuji každý den pořádné snídaně a svačiny. Průměrný týdenní nákup mě stojí v zimě okolo 1000 – 1300 Kč, při zprůměrování se dostáváme měsíčně se vším všudy (nákupy i jinde) na necelých 5000 Kč. Netuším, zda je to málo či hodně, ale vzhledem k tomu, že se nikdo z nás nikde jinde nestravuje a toto číslo je tedy definitivní, není to podle mě tak špatné. Teď už ale k obsahu košíku…

celkovy

Snažím se, aby každá skupina potravin byla vždy několika výrobky zastoupena, přičemž největší podíl by měla být zelenina. Začneme tedy rovnou s ní.

ZELENINA

Ta se během ročních období mění snad nejvíce. Zatímco v létě nekupuji téměř žádnou, protože vše jsme schopni zajistit z domácích zdrojů, v zimě tvoří největší část.

DSC_5703

Je to zejména kořenová zelenina, která v nákupu nesmí nikdy chybět – mrkev, celer, petržel, ředkvička a bílá ředkev. Dělám z nich polévky, nebo ředkve rádá využívám do salátů syrové. Když mám této zeleniny přebytek, udělám s ní společně se zelím kvašenou zeleninu (pickles).
V tomto nákupu jsou dále batáty, brambory nekupuji, ty máme naštěstí stále domácí. Dále tu je cibule, kedlubna, paprika, rajčata a okurka. Přiznávám, že ty v zimě nemají žádnou chuť, ale dáváme si je rádi do salátů nebo jen tak k pečivu.
DSC_5727Vždy ještě kupuji nějakou salátovou zeleninu – polníček, rukolu, nebo nějaký mix, z kterých dělám lehké saláty k hlavním jídlům.
Naopak nekupuji cukety, lilky a podobně. Zaprvé na ně přes zimu nemám chuť, zadruhé jsou nesmyslně drahé – tento týden byla cuketa v Lidlu za necelých 50 Kč, což je při vzpomínce na obrovskou letní úrodu cuket úsměvné.
Velký podíl také tvoří zelenina mražená. Mix, špenát, květák, fazolky. Podle mě je v zimě zkrátka někdy kvalitnější ta mražená (která je sklizena v sezoně).
Do košíku vždy přihodím i jeden pytlík kysaného zelí, to máme doma moc rádi. Také tam někde v koutku můžete vidět pak choi – čínské zelí, které jsem koupila a vyzkoušela poprvé.

OVOCE

DSC_5706Banány, banány, banány! Ty se u nás doma konzumují ve velkém. Dále jablka, mandarinky, hroznové víno a tento týden bylo ve slevě granátové jablko, tak putovalo do košíku také. Ovoce si přidáváme ráno do kaše, k svačině do jogurtu, nebo do smoothie. Nebo samozřejmě jen tak :-).

PEČIVO

Tady budu stručná – jeden lámankový chléb. Ten mi celkem chutná, ale raději kupuji chleby žitné. To je většinou jediné pečivo, které během týdne zkonzumujeme. Výjimečně jdu koupit ještě jeden chléb v průběhu týdne. Mám pečivo moc ráda, úplně bych ho vyřadit nedokázala, ale jsem ráda, že se mi ho podařilo omezit – ne kvůli tomu, že bych si o pečivu myslela, že je to nějaký zabiják, ale je zkrátka lepší ho nahradit něčím plnohodnotnějším.
Potom vlastně ještě rýžové chlebíčky, ty má moc ráda Nina. Ale je to podle mě takové jídlo-nejídlo 🙂

MLÉČNÉ VÝROBKY

DSC_5721

Tady bych se moc ráda rozepsala, ale možná někdy příště v jiném článku. Mléčné výrobky zkrátka jíme a stojím si za tím, že jeden kvalitní bílý jogurt je prospěšnější než jogurt sójový. Na druhou stranu začínám nad konzumací mléka čím dál tím víc kriticky přemýšlet a postupně ho omezovat, nebo alespoň nakupovat z kvalitnějších zdrojů. Mléko samotné jsem už přestala nakupovat, to jsem už prakticky na nic nepotřebovala. Máslo nám vydrží daleko déle, než dřív. Vejce máme domácí od slepic na našem dvorku, ty z obchodu bych asi nezkonzumovala.
Nicméně k tomuto nákupu – obsahuje jeden velký bílý jogurt a jeden ochucený jogurt kozí. Objevila jsem ho v Lidlu nedávno a ráda ho dávám Nině k svačině. Ta ovocná složka obsahuje sice trochu cukru, ale pořád lepší kvalitní kozí jogurt s trochou cukru, než kdejaký Lipánek. Dále ricotta, kterou dávám do různých omáček (kam bych dřív dala třeba smetanu), nebo třeba do zapečených brambor. Pak vždy kupuji Palouček – je to vlastně Lučina, kterou dávám Nině na chleba, nebo jí využívám do různých zeleninových pomazánek (přimíchám do ní třeba jen mrkev, řepu, atd…). Mozzarella do salátů nebo na zapečení, jeden camembert, ementál a bryndza (tu mám ráda třeba jen smíchanou s těstovinama a s petrželkou).

VEGANSKÉ VÝROBKY

DSC_5724DSC_5718Měli zrovna v Lidlu nějaký bio týden, takže jsem tam objevila veganskou rajčatovou pomazánku a veganský sýr. Ta pomazánka byla výborná! Většinou je nekupuji, radši si je dělám doma, ale občas udělám výjimku :-). No a ten sýr, no… to je to samé co s jogurtem – když už sýr, tak pro mě lepší ten kvalitní z mléka, než sójová náhražka, která tělu nic nedá. Ale vyzkoušet jsem ho musela :-).
Potom vždy beru jedno tofu. To využívám jako vedlejší surovinu do různých salátů nebo třeba zeleninových omáček (teď jsme si oblíbili “boloňskou” omáčku, do klasického receptu místo mletého masa přijde rozdrobené uzené tofu). Výborné je také v nejrůznějších zeleninových karbanátcích – funguje trochu jako pojivo a zároveň dodá “uzenou” chuť.

TRVANLIVÉ POTRAVINY, PŘÍLOHY

DSC_5708

Nevím, jak bych nazvala správně další kategorie, ale kdybych chtěla vše správně zařadit, bylo by tu několik desítek nadpisů. Tak teď několik položek shrnu do kategorie “trvanlivé potraviny a přílohy”.
Jsou tu jemné ovesné vločky, které používám ráno na ovesné kaše, přimíchávám do jogurtu, nebo jimi zahušťuji polévky. Měli ve slevě quinou, tak jsem jí hned brala – z té ráda dělám saláty. Dále je tu jeden pytlík těstovin a čerstvé bramborové špecle. A červená čočka. Vždy se snažím mít doma od každého druhu luštěnin něco – zelenou, černou i červenou čočku, fazole, mungo (ty hlavně na klíčení). Ta červená nám tento týden došla, tak jsem jí akorát doplnila.

DSC_5707

DSC_5729Dále jsou tu nějaké konzervy a skleničky. Červené fazole, krájená rajčata, kukuřice a černé olivy. To jsou potraviny, které kupuji téměř každý týden a libovolně je přimíchávám do omáček nebo salátů.
Potom toto bazalkové sugo v této velké sklenici. Používám ho jako základ do různých rajčatových omáček, dobré je i samotné s těstovinami, nebo třeba na pizzu.

 

 

 

 

KATEGORIE DĚTI 🙂

Tato kategorie se mi zdá celkem vtipná, protože si vlastně nemyslím, že by děti musely mít vlastní kategorii. A vůbec, všimli jste si, že kategorie “děti” většinou obsahuje snad to nejhorší, co lze v celém obchodě nalézt? Výrobky plné cukru, palmového oleje, škrobu, éček, atd. To už i ti psi mají kvalitnější konzervy o regál vedle. No nic…
Já mám oblíbené tyto výrobky –  ovocné kapsičky, které jsou bez cukru, a ovocné tyčinky, které se prodávají po šesti v papírové krabičce. Jsou skutečně ovocné a také neobsahují přidaný cukr. Ty někdy ujídám i já.

DSC_5716

NÁPOJE

DSC_5728

Hlavním nápojem pro mě byla je a vždy bude voda. Čistá voda z kohoutku, nic jiného mi žízeň nezažene. Žádné vody z plastu u mě v košíku nenajdete.
K snídani si dám jeden černý čaj, takže ten kupuji tak jednou do měsíce. Když dojde káva, kupuji ještě zrnkovou kávu.  Tentokrát jsem ale z kategorie nápoje koupila tuto ovocnou šťávu, která je sice dražší (stojí něco okolo 50 Kč), ale je jí litr a složení je parádní: jen a pouze ovoce.

 

 

 

 

NÁKUPY JINDE

Jsou výrobky a potraviny, které nakupuji jinde, nebo třeba ve velkém, takže nám vydrží dlouho. Tak například rostlinná mléka – pokud si ho tedy v záchvatu aktivity nevyrobím doma sama, kupuji rýžové mléko v drogerii DM. (Mimochodem asi tak deset minut před publikováním tohoto článku jsem zjistila, že drogerie DM má teď už i eshop!)
Rýži basmati kupuji ve velkém pytli v Makru nebo u vietnamců, Občas udělám velkou objednávku v lékárně Dr.Max, kde využívám poukázky Sodexo, a nakoupím tam spoustu zdravých surovin (různá semínka, ořechy, sušená ovoce, rostlinná mléka, čaje, atd.).
Také zhruba jednou do měsíce objednám na http://www.svetbedynek.cz zelenino-ovocnou bedýnku, do nákupu si také občas přihodím pár mléčných výrobků od lokálních farmářů.

A CO JSEM VLASTNĚ VAŘILA?

IMG_3226Jednotlivé recepty jsem si nezapisovala a zapomínám je tak rychle, jak je vymýšlím. Zkusím si ale vzpomenout na to nejpodstatnější.

Snídaně:
– určitě 3x kaše z ovesných vloček s rýžovým mlékem + mák nebo kokos + směs ořechů + ovoce (banán) + pokud je potřeba dosladit, přidám švestkový sirup
– bílý jogurt rozmixovaný s banánem + ořechy
– lámankový chléb s lučinou + ementál + nakrájené rajče + polníček a olivový olej
– vaječná omeleta + rýžový chlebíček + nakrájené rajče s okurkou


Obědy:
– žampionový guláš + špecle
– špagety s bazalkovým sugem a černými olivami + salát z polníčku, bílé ředkve a ume octu
– zeleninová směs (žampiony, paprika, cibulka, fazolky, pak choi, krájená rajčata) a soba nudle
– brambory zapečené se špenátem a ricottou, salát z mrkve, bílé ředkve a ume octu
– boloňská omáčka (mrkev, celer, petržel, bazalkové sugo, uzené tofu) + těstoviny + domácí pickles
– pečené batáty s omáčkou z krájených rajčat a fazolí, domácí pickles
– halušky se zelím

Svačiny:
– 
lámankový chléb s lučinou + camembert + kedlubna
– smoothie (mix ovoce s jogurtem a mákem)
– jogurt s banánem a ořechy
– chléb s rajčatovou pomazánkou, atd…

Večeře:
– polévka z červené čočky s mrkví
– květáková polévka
– rýže basmati se zeleninovou směsí
– těstoviny s bryndzou a salátem z polníčku
– salát (quinoa + olivy + rajčata + okurka + mozzarella)
– vaječná omeleta, rajčata, kedlubna, ředkvičky, rýžový chléb
– krémová polévka z kořenové zeleniny

Jak vidíte a můžete si ověřit, je to skutečně jídelníček na týden sestavený z výše zmíněných surovin. Neplánuji ho dopředu, ani si nedělám nákupní seznam… pouze chodím mezi regály, do košíku házím základní suroviny a kromě nich něco navíc, na co mám chuť, nebo k čemu mě zrovna napadne zajímavý recept.
Ty poté doma dotvářím většinou v průběhu vaření. Poslední den před nákupem se snažím opravdu vše zužitkovat do poslední ingredience, mám ráda takový ten pocit prázdné ledničky před velkým nákupem. Je to dobrý pocit z toho, že jsem nekoupila nic zbytečného a přesto jsme se nijak nemuseli přejídat a ani jsme netrpěli hladem.

Kolik utratíte vy měsíčně za potraviny? A další otázka, nad kterou poslední dobou často přemýšlím: jak se při nákupu chovat co nejvíce ekologicky? Vlastní tašky s sebou samozřejmě nosím, ale co pytlíky na ovoce a zeleninu? Řešíte to nějak?

Děkuji za přečtení, budu ráda, pokud alespoň jednoho z vás inspiruji nákupem či recepty… a mějte radost z jídla!

R.