Jóga při komplikacích: kolena, zápěstí, hypermobilita…

artroseDen co den přemýšlím nad tématy pro nová videa a nutno říct (a za to vám děkuji), že mě nejčastěji inspirujete vy svými zprávami a komentáři. Na mě už je jen vyhodnotit, který požadavek na video byl nejčastější, aby uspokojil největší množství lidí – to ve většině případech znamená, co je ten “problém”, který vás nejvíc trápí.

Protože se mi v poslední době sešlo více tipů a zároveň jsem chtěla vytvořit nějakou novou sérii videí, vymyslela jsem “Jógu při komplikacích”.
Každé mé video bylo dosud zaměřené na nějakou část těla, na určitý problém, nebo účel. Potom je ale ještě spoustu lidí, kteří mi píší: “Mám problémy s koleny, je nějaké vaše video, ve kterém by se na nich moc neklečelo, ale mohla bych si přitom normálně zacvičit?” nebo: ,,Hrozně mě při střeše bolí zápěstí, jsem na to citlivý/á, máte cvičení bez střech, kliků a podobných cviků?” No a jde o to, že bohužel často odpovídám “Nemám”. Tedy až doposud 🙂

Řeknu vám to upřímně – a říkám to i lidem, co ke mě chodí cvičit – jsou problémy, které jógou nevyřešíte, ba naopak! Klasickou jógou si je můžete i zhoršit. Dopředu vám už teď prozradím čtyři videa a témata, na která se v příštích týdnech můžete těšit:

Citlivá kolena, s bolestí, nebo po zákroku

Špatná kolena pravděpodobně jógou nevyléčíte, ale můžete si pomoci tím, že k nim budete šetrní a zacházet s nimi s citem. Proto jsem vymyslela video, ve kterém se na nich vůbec neklečí, nejsou tu žádné kočky a dámské kliky, žádné složité přechody náročné pro kolena. Většina se odehrává ve stoje nebo v sedě. Naučíte se v tomto cvičení kolena šetřit a dopřát jim chvíli odpočinek (i když aktivní během jógy). Zároveň je ale uvolnit a procvičit.
Neznamená to ale , že je cvičení vhodné pouze pro lidi po úrazech, nebo se závažným problémem… stačí jen, že po náročném dni na nohách cítíte v kolenou trochu bolest, i já to tak mám. A na to je tohle video ideální…

Bolest v zápěstí, problémy s rameny

Další na řadu přijde video pro ty, které trápí nepříjemná bolest v zápěstí – obzvlášť při všech těch střechách a prknech, kterých je v józe požehnaně. Nebo pokud máte problémy s rameny – to je podobý případ jako kolena: samotnou klasickou jógou to pravděpodobně nevyřešíte, ale můžete jí cvičit tak, abyste si neublížili.
Sestava “na ruce” bude tedy bez pozic, ve kterých se opíráte o dlaně a je do nich vyvíjen až příliš velký tlak. A opět – nemusíte mít zrovna operované rameno, jsou zkrátka dny, kdy vás zápěstí trochu pobolívá, a vy víte, že na 100 % jet dnes nemůžete…
Jelikož tato sestava neobsahuje výše zmíněné pozice, tedy také často obrácené pozice, je vhodná i pro lidi, kterým dělají potíže rychlé přechody a polohy hlavou dolů.

Extrémně zkrácené svaly

“Nemáte nějaké video pro absolutní nemehla?” I takových dotazů mi pár přišlo 🙂 Vždy jsem je přecházela s úsměvem, až teprve nedávno jsem si uvědomila, že tito lidé to mají opravdu těžké. Přestože je jóga samozřejmě určená (také) k protažení zkráceného svalstva, většina jógových sestav je vytvořena a prováděna tak, že je ideální pro “průměrně mobilního člověka” – trochu zkráceného, ale zase ne tolik, aby mohl většinu pozic zvládnout alespoň na 70 – 80 %. Co ale takový člověk, který si při předklonu dosáhne sotva na lýtka, a tedy v této pozici přímo trpí? Jak je na tom člověk, který ve střeše paty na zem teda rozhodně nedá, ale tak moc se o to snaží (když to tak ostatní mají), že si nakonec spíše ubližuje?
Ve videu pro “extrémně zkrácené” (přestaňme říkat absolutní nemehla:-)) si zacvičíme jógu, ve které se na maximum svých možností, ale šetrně, protáhne každý. A to i bez bolesti!

Hypermobilita

V podstatě je to opak předchozího problému. Hypermobilní člověk je ten, který má extrémně uvolněné klouby, a velice snadno se v pozicích dostává až za hranici normálního rozsahu. Dáte při předklonu úplně jednoduše na zem celé dlaně? Při stoji nebo předklonu vám “vpadají” kolena dovnitř, a v kočce se vám vytáčí lokty dopředu? Hypermobilní lidé jsou na tom paradoxně hůř, než ti zkrácení. Zkrácený člověk během cvičení nikdy logicky nemůže jít přes hranici svých zdravých možností, ale člověk hypermobilní ano (a většinou to nevědomky dělá). Pokud si to neuvědomí a nebude cíleně zaujímat takové pozice, které jsou pro něho bezpečné, může si velmi ublížit.
Toto video obsahuje prvky a pozice z klasické jógy, sestava samotná se příliš neliší, ale vždy je zde zdůrazněn způsob, jakým cviky provádět.

(Video bude publikováno pravděpodobně 21.12.)

Jóga při komplikacích: kolena, zápěstí, hypermobilita…

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s