Firmy to s námi nemyslí dobře!

junkfoodad_wideweb__470x358,0Je to jednoduché, jasné a všichni to vlastně víme. Přesto mě tohle zjištění neskutečně zklamalo, protože jsem firmám věřila. Jde jim v první řadě o peníze (což je jasné, jinak by to nebyla firma, ale nezisková organizace). Jde jim o ně ale tak moc, že jim na zákazníkovi vlastně vůbec nezáleží. 

NEVĚDOMÝ ZÁKAZNÍK = ÚSPĚŠNÁ REKLAMA

Denodenně používáme desítky produktů od značek, kterým věříme. Denodenně je nám to také prostřednictvím médií a reklam v nich umístěných potvrzováno. Nelze se tedy divit tomu, že jim tolik věříme. Jak by to nemohla být pravda? Vždyť to říkala ta paní v televizi!

“Jsme lepší než konkurence, myslíme na zákazníka!” “Náš krém vám pomůže s vráskami!” “Nejlepší svačinka pro vaše děti!” “To nejzdravější pro vašeho psa!” “Podlaha už nikdy nebude čistější!”

Bylo mi vždy jasné, že firmy musí skutečnost trochu přikrášlit, jinak by neobstály v tvrdém boji konkurence. Nedávno jsem byla na exkurzi ve výrobně jednoho alkoholického nápoje, kde nám průvodkyně důvěrně sdělila, že ve výrobě pracuje zhruba 10% všech zaměstnanců, zbytek je management. Dnes není těžké produkt vyrobit, dnes je těžké ho prodat. Proto v téměř každé firmě je jedním z největších oddělení marketing. Stovky lidí celý den pracují na tom, aby vymysleli tu nejgeniálnější lež, na kterou lapí nevědomého zákazníka.

Kdybychom totiž byli vědomí zákazníci, tak víme, že…

  • Tento krém na obličej rozhodně není to nejlepší pro vaší pleť, naopak jí ublíží. Nepotřebujete ho. Drahý krém se bohužel také složením příliš neliší od toho levného a denní krém se složením neliší od toho nočního. Tenhle parfém v sobě rozhodně nemá výtažek z orchideje a kdybyste viděli, jak a z čeho se vyrábí, asi byste za něj tolik peněz nikdy nedali.
  • Tyto šperky (které musí mít každá žena!) jsou jen levná bižuterie, kterou v každém eshopu s komponenty koupíte za pár šupů. Nestůjte na ně zbytečně frontu.
  • Tato nejlepší svačinka pro vaše dítě obsahuje takové množství cukru, že vaše dítě večer jen tak neusne, a příště v obchodě už nebude chtít žádnou jinou a tuhle si vydupe (a výrobce to moc dobře ví, proto to dělá. Zájem o zdraví dítěte? Žádný. Zájem o výdělek? Maximální!).
  • Tato šťáva teda rozhodně z čerstvě vymačkaných pomerančů není. Byla by minimálně dvakrát dražší.
  • Tyto doplňky stravy nikdo nepotřebuje, i když se zdá, že dědečkovi uděláte k Vánocům radost.

NEBOJTE SE ODHALIT PRAVDU

Bohužel výrobcům zákon dovoluje prostřednictvím reklamy takto lhát. Když do toho ovšem trochu vidíte, uvědomíte si, jak moc je tato lež sofistikovaná a zároveň podlá. Žádné kosmetické značce nejde o krásu a zdraví žen. (No dobře, budu říkat “většině kosmetických značek”, protože naštěstí ještě existují ty firmy, které vyrábějí a prodávají s dobrým úmyslem). Umí to jen moc dobře se slovy, abyste uvěřili, že tuto masku na vlasy skutečně potřebujete. Často vymýšlejí také nové pojmy, které znějí odborně, a vzbuzují ve vás dojem, že tento přípravek (či potravina) mají skutečně unikátní složení. Nechci ani odhadovat skutečnou výrobní hodnotu některých luxusních kosmetických výrobků. Když už jsme u té kosmetiky, některé firmy to dokonce dotáhly tak daleko, že kvůli popularitě a dobré pověsti pořádají jednu z největších akcí proti rakovině prsu, přestože se už dávno prokázalo, že její výrobky rakovinu prsu způsobují… (http://www.naturalnews.com/027466_Avon_parabens.html).

IMG_2054
To je ale krásná věta! Představuji si to skoro jako scénu z filmu Parfém, jak na francouzském venkově extrahují olej z levandule a rozmarýnu. Navíc textura s mikro-perličkami oleje! Co jsou to mikro-perličky oleje? Jsou lepší než obyčejné perličky? Kolik těch perliček oleje tam vlastně je?IMG_2055

 

 

 

 

 

 

Otočím krabičku a hle! Scénu z Parfému už nevidím a už vím, co znamenají “mikro-perličky” – a sice to, že jich je tam opravdu mikroskopické množství. Ztrácí se mezi hromadou latinských názvů, z nichž jen malé množství by získalo certifikát přírodní kosmetiky. Jednu po druhé jsem prošla a červeně podtrhla ty, které by na škále závadnosti od 1 – 5 (jako ve škole) dostali od trojky hůře. A to znamená, že v nejlepším případě jen dráždí kůži a vyvolávají alergii… v tom horším… netřeba dodávat.
Podobné je to u potravin, zejména dětských. Tady nám výrobci lžou kupodivu snad nejvíce. Oni ale vlastně nelžou, žádné chyby se bohužel nedopouštějí. Na obale nemají nikde uvedeno “bez cukru”, nebo “z biologického zemědělství”. To jen nevědomý zákazník by si mohl naivně myslet, že produkt určený pro čtyřměsíční miminko by měl být zdraví prospěšný.
Už dávno jsem přestala nakupovat produkty značky Nestlé, zejména poté, co jsem zhlédla dokument The Dark Side of Chocolate. Zde jde tedy spíše o etickou stránku věci (zaměstnávání dětí na plantážích), nicméně od té doby jsem se začala zajímat i o složení kojeneckých potravin. Vždy jsem věřila tomu, že když je něco určeno pro ty nejmenší děti (do 12 měsíců), musí to být přeci zdravé a nezávadné. Jenže jsem narazila hned u kojeneckého mléka plného palmového oleje a dál to pokračovalo přes přeslazené sušenky a kaše a přesolené příkrmy ve skleničce u ostatních značek.

nestlee

↑  Kašička pro nejmenší. Tak zaprvé – kdo nás pořád masíruje, abychom dávali miminkům na dobrou noc kaši? Zkusili jste si ji někdy dát vy? Navíc ke všemu sladkou! Potom se divíme, že nám ty děti špatně spí… Nicméně chutnat to těm drobečkům bude a brzy nebudou už chtít nic jiného, takže Nestlé má vyděláno. No a zadruhé – když je v něčem banán, není to dost sladké samo o sobě? Proč se do toho musí přidávat ještě cukr? (V této kaši ani banán není, pouze 2,5% banánových vloček. Tak vlastně asi proto.)

nestle

↑ Nikdy jsem nepochopila, proč by osmiměsíční miminko mělo jíst něco s příchutí stracciatella. Složení opět hrůza.

Abychom nezůstali jen u dětí, uveďme si další příklad. Určitě hned poznáte, z které reklamy jsem udělala tento výřez:

Screenshot 2017-07-13 at 9.24.09 AM

Pandora má dle mého jeden z nejlépe propracovaných marketingových plánů. Útočí na city, emoce a snaží se v nás vzbudit pocit, že jako upomínku na každý krásný příběh v našem životě musíme mít na zápěstí navěšený korálek. Hezky postupně, aby to peněženku nebolelo. Výsledný šperk za 10 000,- už by mi ale na ruce hodně ztěžkl. O to víc s vědomím, jakou skutečnou hodnotu má. A že vlastně nejde o nic originálního, když ho nosí každá druhá. Nakonec dle mého nejde ani o nic vkusného, ale to už je na stylu každé ženy. Pandora se vyrábí ze slitiny stříbra kvality 925/1000, což ale nemusí být vůbec tak drahé. Schválně si zkuste do vyhledávače zadat “stříbrný náramek”, “stříbrné korálky”, “stříbrné komponenty” a budete překvapeni, jaké krásné věci (a třikrát levnější, než Pandora) objevíte.

REKLAMY SLEDUJTE S TROCHOU SKEPSE

Toto se vyskytuje snad v každém druhu zboží. Já uvedla jen velice málo značek, ale uvažujte takto o každé, na kterou zahlédnete reklamu v médiích. Po značce, která to se zákazníkem myslí skutečně dobře, musíte hodně dlouho pátrat. Nemá totiž bohužel takový obrat, aby si mohla dovolit tak silné marketingové oddělení. Proto hledejte! Nechci vám říkat, abyste byli vůči všemu skeptičtí a za každým latinským slůvkem ve složení hledali karcinogenní složku, ale buďte zvídaví! Neberte jako dogma vše, co zaslechnete v médiích. Reklama není informace o produktu, ale způsob, jak vás na něj nalákat. Myslete na to, že každá firma touží v první řadě po svém zisku a většinou je jedno, jakým způsobem toho docílí. Vždy se zamyslete nad tím, jestli je výrobek skutečně tak kvalitní, a jestli to slovo “mikro-perličky” skutečně něco znamená. Reklamy jsou totiž mimochodem plné smyšlených slov. Potom si uvědomte, zda tento výrobek skutečně potřebujete, nebo vám to jen prodejce nalhává.

Dnes večer televizi sledujte s otevřenýma očima a trochou skepse. Buďte zvídavý zákazník a dobře si rozmyslete, za co utratíte své peníze.

 

 

Firmy to s námi nemyslí dobře!

One thought on “Firmy to s námi nemyslí dobře!

  1. Monika says:

    No a proto můj chlap říká, že mám kupovat jen to, co jsem neviděla v televizi (trochu problém, já ty reklamy nesleduju a nevnímám, někdy si říkám, že si to budu zapisovat, abych to náhodou nekoupila). Chce to trochu rozumu, číst složení a dávám přednost místním zdrojům a drobným podnikatelům. Pak mám radost, že jsem podpořila normální český lidi a když mi nedaj EET paragon, tak to potěší ještě víc. Jen je to trochu složitější najít zdroje.

    Like

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s